2024. augusztus 8., csütörtök

Zafírkék tengerű Zakynthos

Szlovénia után nagyon szerettem volna egy tengerparti nyaralást is, ugyanis az elmúlt évek során ez kimaradt. Hála egy last minute utazási ajánlatnak, idén lehetőségem adódott pótolni ezt az élményt. A helyszín sokáig kérdéses volt, végül a Jón-szigetek egyike mellett döntöttem. 

kilátás a Bohari dombról a fővárosra és Laganasra

Zakynthosról nem sok előzetes információm volt. Annyit tudtam róla, hogy Ugo Foscolo szülőhelye (róla írtam az első szakdolgozatomat), gyönyörűek a tengerpartjai és a méretéből adódóan egy hét alatt bejárható. Szerencsére nem kellett több órát várakozni a reptéren, az indulás és az érkezés is gördülékenyen ment, este pedig már Laganas tengerpartjában gyönyörködhettem. 

Marathonisi-sziget tengerpartja

Mivel elsősorban pihenni szerettem volna ezen a nyaraláson, úgy terveztem meg a napok programjait, hogy az egy hét alatt nagyjából fele-fele arányban legyen tengerparti strandolás és szigetet felfedező kirándulás. Ezt sikerült is teljesíteni. 

szuvenírbolt Bougainvilleával

Az első kirándulás a Keri-barlangokat és Marathonisi-szigetet érintette. Ez a sziget az álcserepes teknős (Caretta Caretta) legnagyobb tojásrakó helye, a sziklás rész pedig búvárkodásra és tengeri fürdőzésre is alkalmas. Ezek a teknősök szinte az egész életüket a vízben töltik és viszonylag nagyra megnőnek, így a sziget környékén gyakran lehet velük találkozni. Egyet sikerült is lencsevégre kapnom. :) 

Caretta Caretta teknős

Cameo szigetét sem hagytam ki, Agios Sostis kikötőjéből könnyen át lehet sétálni a szigetre a fahídon. Zakynthos látnivalói közül természetesen nem hiányozhatott a Navagio-öbö. Érdekes volt a hajóroncs története, nekem azonban sokkal jobban tetszett a tenger. Láttam már igazán szép kék vízfelületet - például Cipruson -, de itt az öböl vize a kéknek olyan árnyalatában pompázott, amilyet szinte egyáltalán nem látni a természetben. Csodálatos türkizes kék volt, amit a végtelenségig tudtam volna nézni. A Kék-barlangok is szépek voltak, de mivel láttam már hasonlókat, számomra nem voltak annyira különlegesek. 

Navagio-öböl a hajóronccsal

A főváros fontosabb nevezetességeinek - Solomos tér, Agios Dionysios templom - megtekintése után Zakynthos "szárazföldi" részeit is felkerestem. Mivel a szigeten rengeteg az olajfa (a világ olívaolajának 6%-át Zakynthos adja!), az Aristeon manufaktúrában meg lehet nézni, hogyan történik az olajbogyó feldolgozása. Én ettől a helyszíntől egy kicsit többet vártam, bár tisztában voltam vele, hogy az olívát nem a nyári szezonban szüretelik. A kiállított eszközök csak azt mutatták meg, amit eddig is tudtam az olívaolaj készítéséről. Exo Horában érdemes megnézni a sziget legöregebb olajfáját, ami még ma is terem. Az előtte álló táblácska szerint a fa közel 2000 éves és tekintélyes mérettel rendelkezik. 

Zakynthos legöregebb olajfája

Kampi az onnan nyíló meseszép panorámával nyűgözött le, emellett ott tudtam megkóstolni Zakynthos hagyományos édességét, a friganiát. Ez a sütemény leginkább az olaszok tiramisújára hasonlít, ízben pedig egy finom krémesre. A szigettúra során szinte az egész szigetet be lehetett járni, csak a délkeleti és a délnyugati csücsök maradt ki. Élményben rengeteget adott Zakynthos, a tengerparti strandolás pedig segített kipihenni az elmúlt egy év fáradalmait. 

 kilátás Kampiból a Jón-tengerre

Egyebek:
- A vendégszeretet Zakynthoson is érződik, néhány étteremben még magyar nyelvű étlap is van. Az éttermi dolgozók közül sokan ismerik a "jó étvágyat", "köszönöm" és "egészségedre" szavakat.
- A csapvíz nem iható, de a szupermarketekben olcsón vásárolható ásványvíz.
- Az árak egy kicsit magasabbak a magyarországiaknál, de természetesen olcsóbb ás drágább árfekvésű helyszíneket is lehet találni.
- A szlovén patikatisztaság után furcsa volt látni a rengeteg szemetet, bár a tengerpartokat igyekeznek tisztán tartani.
- Tömegközlekedés nincs, de sok helyen lehet autót, motort, illetve quadot bérelni. Közlekedésnél nem árt a fokozott figyelem, mert a görögök és a turisták közül a legtöbben nem ismerik az indexet, amiből csúnya balesetek lehetnek.
- Nagyon erős az UV sugárzás nyáron, 50 faktorosnál gyengébb naptejet nem érdemes használni. Hajókirándulásoknál pedig a szalmakalap is ajánlott.
- Számomra meglepő volt, mennyire zöld Zakynthos. A sziget lakatlan részét dús növényzet (fenyők, olajfák, kisebb cserjék) borítja.
- A szigeten gyakoriak a földrengések. Az 1953-as földrengés pusztítása miatt nagyon kevés az ókori és a középkorból fennmaradt épület. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése