2024. július 22., hétfő

Szlovénia egy kis itáliai kitérővel

#SzLOVEnia. Pár éve nagyon felkapott volt ez a hashtag, amivel délnyugati szomszédunkat igyekeztek népszerűsíteni. Eddigi utazásaim során mindig csak átrobogtunk az országon és a fánkjairól híres Trojane kivételével sehol sem álltunk meg huzamosabb ideig. Aztán egyre több utazási élménybeszámolóval találkoztam, így 2022-ben felkerült Szlovénia a bakancslistámra. Akkor több okból kifolyólag is meghiúsult ez az utazás, idén viszont elérkezettnek láttam az időt a pótlásra.

alpesi táj a Lussari-hegyen

Először a szlovén fővárost, Ljubljanát néztük meg. A terek és az épületek nagyon tetszettek, csakúgy, mint a város fölé magasodó vár. Impozáns építmény gyönyörű kilátással és Batthyány Lajos révén még némi magyar vonatkozása is van. Ja és ami meglepett, az a rengeteg sárkány. Amellett, hogy manapság a reneszánszukat élik (lásd a Sárkányok háza, vagy a Fourth Wing könyvsorozat), jónéhány szlovén legendában is szerepelnek, így a város tele van sárkányt ábrázoló alkotásokkal - legyen az szobor, kopogtató vagy éppen falra festett sárkányszárny.

sárkányos kopogtató Ljubljanában

A szállás közel esett a szlovén-olasz-osztrák határhoz, emiatt Ljubljana után hamarosan a Triglav Nemzeti Parkon utaztunk keresztül. Ide érve rögtön feltűntek a hatalmas hegyek, a végtelennek tűnő erdők és a kristálytiszta vizű hegyi patakok. Igazi alpesi tájra érkeztünk hegyi falucskákkal, elképesztően zöld legelőkkel és békésen legelésző tehenekkel. Természetkedvelőként már ez a kis ízelítő is nagyon tetszett, de az út folyamán több olyan helyszínre is ellátogattunk, amik lenyűgöztek.

Bledi-tó a kis szigettel

A természeti látványosságok sorát a Bledi tóval kezdtük. Természetesen a tó közepén levő kis szigetet sem hagytuk ki, ahová pletnával mentünk át (ez egy kb. 20 személyes csónak, aminek a végében áll az evezős). A szigetről is nagyon szép volt a tavat körülölelő hegyek látványa, de igazán a Bledi várból volt magával ragadó a kilátás. Ezt az élményt csak fokozta a Vintgar-szurdok, aminek a teljes útvonalát végigsétáltuk.

Vintgar-szurdok

A tavak és a hegyek mellett Szlovénia barlangjai is említésre méltók. Két ismertebb barlangba látogattunk el: a Postojnai cseppkőbarlangba és a Skocjani barlangba. A különböző formájú cseppkövek ugyanúgy tetszettek, mint a Reka folyó által létrehozott föld alatti kanyonrendszer. A Postojna melletti Predjamát sem érdemes kihagyni. A sziklafalba épített vár felér egy építészeti csodával és a várhoz kapcsolódó Erasmus rablólovag történetét is imádtam.

Predjama vára

Természetesen a Bohinji-tavat, a Savica-vízesést, az Isonzo völgyét és a Vogel-hegyet sem hagytuk ki, hazafelé pedig Skofja Loka és Maribor megtekintése volt a program. Több kisebb faluba is betértünk (pl. Radovljica, Brezje), de csak egy rövid séta erejéig néztük meg őket.

Postojnai cseppkőbarlang

Az út során Olaszország északkeleti részét is érintettük. Triesztben a Miramare kastélyt néztük meg, Tarvisioban pedig a helyi piacot. A legjobban viszont a Fusinei-tavak és a Lussari-hegyről elénk táruló panoráma tetszett. A tavak színe semmilyen festőpalettával nem keverhető ki, a hegyek pedig olyanok, mintha őrködnének a természeti látnivalók felett.

Felső Fusinei-tó

Az egész út gyönyörű volt, Szlovénia minden szeglete elvarázsolt. Sokkal több élményt adott, mint azt előzetesen vártam. Arról nem is beszélve, mennyire jó választás volt nyaralási helyszínnek a júliusi kánikulában. A rengeteg erdőnek és az alpesi levegőnek köszönhetően sokkal kellemesebb volt a hőmérséklet, mint egy kopár, homokos tengerparton.

a híres bledi krémes

Egyebek:
- Nagyon kedvesek és vendégszeretőek a szlovénok, a múzeumokban és a nevezetességeknél minden információ több nyelven (angol, német, olasz, francia) is ki van írva.
- Elképesztő tisztaság és igényesség jellemzi az egész országot - a nagyobb településeket és a kisebb falvakat egyaránt. A porták mindenhol nagyon szépek, nincsenek düledező melléképületek és egyéb tákolmányok. Sehol sem láttunk eldobott szemetet, kátyút vagy elhanyagolt, gazos területet. E tekintetben van mit tanulni tőlük...
- Ez nyilván abból is fakad, hogy a szlovénok tisztelik a természetet és minden lehetséges módon igyekeznek megóvni.
- Bledben érdemes megkóstolni a helyi krémest, ami ízben nagyon hasonlít az általunk ismert francia krémeshez. Szintén nagyon finom a gibanica, ami egy mákos, túrós, diós és almás rétegekből álló sütemény.
- A különböző tejtermékeket sem érdemes kihagyni, nekem a sajtok ízlettek a legjobban.
- Az alpesi tájon kívül Szlovénia egy keskeny tengerparti sávval is büszkélkedhet. A nyár folyamán erről is lesz majd élménybeszámoló. :)