2023. március 26., vasárnap

Czecz Fruzsina: Terítéken a lélek - Önismeret az ételeken keresztül

Fülszöveg: Miért idéz fel annyi emléket egy-egy íz?
Mit árul el a főzési stílusunk és a konyhánk rólunk és a családunkról?
Mit együnk, hogy csökkentsük a depresszió esélyét?
Létezik-e hatékony fogyókúra?
Czecz Fruzsina tanácsadó szakpszichológus, gasztropszichológiával foglalkozó ételrajongó szerző tudományos eredményekkel, esetrészletekkel és számos érdekességgel illusztrálva mutatja be a gasztronómia és a mentális egészségünk közötti összefüggéseket. Megtudhatjuk, milyen üzenetet hordozhatnak az ételek, mit jeleznek a gyerekek, amikor nem hajlandók enni, vagy hogy miért kérdezik folyton a nagymamák, ízlik-e a főztjük.
A szellemes és úttörő kötetből az is kiderül, milyen hozadéka lehet az ételintoleranciának, és miként válhat a konyha meditációs térré. A számos gyakorlat segítségével a pszichológia és a gasztronómia iránt érdeklődők részesei lehetnek egy jóízű önismereti utazásnak is. 

Gasztropszichológia. A szó jelentéséből kiindulva számítottam rá, hogy miről fog szólni ez a könyv, sőt, tulajdonképpen emiatt is lettem rá kíváncsi. Külön a táplálkozásról és a pszichológiáról rengeteg kiadványt lehet találni, de olyat, ami ezt a két műfajt ötvözi, nem sokat. Korábban olvastam Dolly Aldertontól a Szellemeket és abban Nina ugye azt fontolgatja, hogy megvizsgálja, hogy az ételekhez milyen emlékek köthetők, vagyis egy-egy étel elfogyasztása milyen nosztalgikus emlékeket/élményeket idéz fel az emberben. Ez abban a könyvben tök jó ötletnek tűnt és amikor először találkoztam Czecz Fruzsina könyvével, akkor örültem neki, hogy sok más mellett ez a téma is terítékre kerül. 

Az előzetes várakozásomhoz képest bőven túlteljesített ez a könyv, egyszerre volt olvasmányos és ismeretterjesztő. Nagyon tetszett, ahogy az ételek és a táplálkozás minden aspektusát körbejárta a szerző az ősi közösségektől kezdve egészen a modern(nek hitt) jelenségekig. Látszik, hogy sok forrásból dolgozott a szerző, de ez az ismeretanyag könnyen érthető és követhető, sehol sem éreztem azt, hogy vaskos szakszöveget olvasnék. Száz százalékig nem volt számomra újdonság a könyv anyaga, de találtam benne olyan fejezetrészeket, amik elgondolkodtattak vagy olyan kérdést válaszoltak meg, amik a témával kapcsolatban felmerültek bennem. 

Minden fejezetet önismereti gyakorlatok zárnak, amik szintén érdekesek, de néhány kérdést kicsit furcsának találtam. Valahogy nem passzoltak a könyv stílusához és szellemiségéhez, nem bántam volna, ha inkább kimaradnak. Ezt leszámítva összességében kifejezetten hasznosnak éreztem ezt a könyvet és örülök, hogy megíródott, mert sok gondolatot hasznosítani tudok belőle.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése