2022. augusztus 17., szerda

Ruben Brandt, a gyűjtő (2018)

Ruben Brandt pszichoterapeutát rémálmok gyötrik, amelyekben legendás művészeti alkotások kísértik. Négy profi tolvaj páciensét bízza meg azzal, hogy lopják el neki a festményeket, és ez talán segíthet neki felülemelkedni a félelmein. 

Magyar animációs mozifilm. Kicsit ízlelgetnem kellett ezt a zsánert, mielőtt nekikezdtem volna ennek a filmnek, mert alapvetően nem kedvelem ezt a filmtípust. A Ruben Brandt is inkább a krimivonallal keltette fel az érdeklődésemet, ezért próbáltam más szemmel nézni ezt az alkotást. Hamar megértettem, mitől különleges ez a film és összességében nem bántam meg, hogy megnéztem. 

A képi világ teljesen magával ragadó. Gyönyörűek a hátterek, sokszor olyannak tűnnek, mintha a valódi réteket, erdőket és városokat filmezték volna le. Pedig nem! Tényleg olyan az egész film, mintha egy festményt nézne az ember, amire furcsa arcú alakokat helyeztek. A furcsát szó szerint kell érteni, ebben a filmben ugyanis teljesen természetes, hogy valamelyik szereplőnek több szeme vagy természetellenes formájú feje van. Ez pedig tökéletesen illik ebbe az álom és valóság között egyensúlyozó világba. 

Merthogy Ruben Brandt rémálmai is olyanok, hogy szinte bekúsznak az ember bőre alá és valóságos borzongást okoznak. Az első szürreális rémképeknél még öncélúnak tűnt ez a megoldás, de ahogy haladunk előre a filmben, rájöttem, hogy ez nagyon is indokolt. Ruben ugyanis így próbálja feldolgozni a gyermekkorában elszenvedett traumákat. Nekem ebből a szempontból is izgalmas volt a film, a festmények ellopása a keretet adta meg hozzá. 

A krimi miatt az akció sem hiányozhat a filmből (a nyitójelenetet követő üldözés egészen zseniálisan van megcsinálva), de logikát nem érdemes keresni benne. Inkább egyfajta tisztelgést mutat a műfaj iránt, egyes jelenetsorokat ma már klasszikusnak számító filmekből vesz át. Mindezt a zene teszi igazán élvezhetővé, ahol a különleges dallamok mellett ismert slágerek is feldolgozásra kerülnek. Szóval a film egészén érezni a művészet minden aspektusát: filmet, képzőművészetet, zenét és humort. Ettől lett valóban egyedülálló gyűjtő Ruben Brandt. 

Értékelés: 10/10

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése