2022. március 5., szombat

Nightmare Alley - Rémálmok sikátora (2021)

Az utazócirkusznál dolgozó Stanton Carlisle becsvágyó férfi, aki néhány jól megválasztott szóval tehetségesen manipulálja az embereket. Találkozik egy pszichiáternővel, akiről rövidesen kiderül, hogy talán még nála is veszedelmesebb... 

Először a film előzetese fogott meg, aztán a címe miatt kezdett el érdekelni, végül pedig azért szerettem volna megnézni, mert igazán impozáns a stáblistája. A Rémálmok sikátora egy könyvadaptáció (William Lindsay Gresham 1946-ban megjelent műve lett megfilmesítve), aminek a magyar címe az angol tükörfordítása. A két és fél órás játékidő előtt is értetlenül álltam. A rendező Guillermo del Toro neve nem volt ismeretlen számomra, de a korábbi filmjeit még nem láttam, így abszolút nem tudtam, mire számítsak. Horrorra? Thrillerre? Drámára? Vagy fantasyre? 

A cirkusz és a mutatványosok világa általában hidegen hagy, itt viszont nagyon élveztem azt a miliőt, amivel a film indított. Teljesen más, mint a Szemfényvesztőkben volt, a Rémálmok sikátora ugyanis a második világháború elején játszódik. Mindenféle fura szerzettel találkozunk, de a legérdekesebb Stanton Carlisle, akinek személyisége és élettörténete a szemünk előtt rajzolódik ki. Kapzsisága is csak fokozatosan bontakozik ki és bár a film fele a vándorcirkuszban játszódik, a későbbi események tükrében egyáltalán nem éreztem felesleges időhúzásnak. Még úgy sem, hogy a tempó bizony időnként leült. 

Az időugrás után egy egész más világban találjuk magunkat és inkább a noir és a pszichológiai vonal kerül előtérbe, ami nekem sokkal jobban tetszett. Stanton szédítő magasságokat jár be, hogy aztán egyre mélyebbre zuhanjon. Miközben néztem a filmet, Oscar Wilde: Dorian Gray c. regénye jutott eszembe. A Rémségek sikátorának főhőse is hasonló utat jár be, mint Dorian, csak itt nem egy világ elől elzárt festmény mutatja meg Stanton valódi arcát, hanem a tetteiből és a környezetének reakcióiból ismerjük meg azt. Nagyon tetszett ez a tudatos történetvezetés, szép ívet járunk be, hogy aztán a film végére körbeérjünk és a csattanóval kerek legyen a történet. Az utolsó mondat abszolút a helyén volt és nekem az tette fel az i-re a pontot. 

A látvány fantasztikus, mindenféle trükk és CGI nélkül is átjön a hangulat és a művésziesség. Míg a cirkuszt világos és meleg színekben látjuk, a film második fele egyre hidegebbé és sötétebbé válik. A színészek egytől egyig kiváló alakítást nyújtanak és bár nagyon jó volt Cate Blanchettet, Rooney Marát, Ron Perlmant és Willem Defoe-t egy filmben látni, a hangsúly mégis a Bradley Cooper által játszott Stantonon volt. Érzelmek széles skáláját mutatja meg és hiába bírt volna el a film még néhány alaposabban kidolgozott jelenetet és karaktert, számomra a Rémségek sikátora így volt tökéletes. 

Értékelés: 10/10

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése