2014. május 25., vasárnap

Dallas Buyers Club - Mielőtt meghaltam (2013)

Ron Woodroof villanyszerelőként tengeti hétköznapjait, de igazán a rodeók vakmerő világában érzi otthon magát. Egy öntörvényű, vérbeli texasi cowboy, aki nem tulajdonít különösebb jelentőséget a holnapoknak. Ebből az életigenlő mámorból egy sokkoló hír józanítja ki: HIV vírussal diagnosztizálják, az orvosok szerint már csak 30 napja van hátra. Ron azonban nem fogadja el a halálos íteletét, hanem kutatni kezdi a lehetséges gyógymódokat. 


Ha a megtekintés előtt ismertem volna a sztorit, akkor biztosan nem kezdek bele a filmbe. Nincs bajom a betegségekkel foglalkozó filmekkel, de az utóbbi években elég sok ilyen alkotás készült. Ott van az Intouchables, a szintén francia Amour vagy a 50/50. A Dallas Buyers Club önéletrajzi ihletésű és bár szomorú a végkicsengése, alapvetően az életigenlés jellemzi. Ron Woodroof a diagnózis előtt önpusztító és hedonista életvitelt folytatott (cigi, ital, kábítószer, szex bárhol és bárkivel), az orvosi vizsgálat után viszont átértékeli az életét és megtanul élni. Mindent megtesz, hogy meggyógyuljon és késleltesse a halált. 


Van azonban a filmnek egy másik aspektusa is, mégpedig a gyógyszergyártókkal és a kormánnyal folytatott küzdelem. A két téma persze összefügg, erre a vonalra mégis nagyobb hangsúlyt fektettek a készítők. Inkább éreztem társadalomkritikának, mint nélkülözhetetlen filmes eszköznek. Szó se róla, így is hatásos volt, mégsem emiatt érdemes megnézni a filmet, hanem a színészi alakítások miatt.


Matthew McConaughey már a True Detective-ben is felejthetetlen alakítást nyújtott és ez itt sincs másként. A szerep kedvéért csontsoványra fogyott és a Rust Cohle-ra jellemző filozófiai eszmefuttatások helyett egy laza, néha tapló, de kendőzetlen őszinteségű karaktert hoz. Ron Woodroof páratlan jellemfejlődésen megy keresztül. Ahogy testileg egyre jobban leépül, úgy lesz szellemileg egyre erősebb és bölcsebb.Az Egysült Államokba csempészett gyógyszerekkel eleinte csak a saját zsebét akarja megtömni, később azonban már másokon akar segíteni. A sors fintora, hogy egy AIDS-es transzvesztita lesz a legjobb barátja. 


A színészek játéka mellett a forgatókönyvet is dicséret illeti. Nincsenek klisék, giccses és eltúlzott jelenetek, pátoszok, hanem a fájdalom és az életért való küzdelem süt át a vásznon. A film elején antipatikus Ron Woodroof fokozatosan válik egyre szimpatikusabbá. A dialógusok lényegretörőek és életszerűek, a szerelmet és a barátságot pedig csak az eseményekből lehet érzékelni. A sok szájbarágós film után üdítő volt egy ilyen igényes alkotást nézni. 

Értékelés: 9/10

2014. május 18., vasárnap

El Orfanato - Árvaház (2007)

Jó pár hete meg akartam nézni ezt a 2007-es spanyol thrillert és mivel lassan végére érek a tavalyi év filmtermésének, elérkezettnek láttam az időt, hogy pótoljam. Ahhoz képest, mennyire dicsérték anno, én egy kicsit többet vártam tőle. Persze így sem lett rossz, mert nem unatkoztam a film másfél órája alatt. 


Laura árvaházban nőtt fel. Harminc évvel később férjével és a hétéves kisfiával visszatér az ódon, elhagyott épületbe. Szeretné felújíttatni a régi házat, ahol fogyatékos gyerekeket gondoznának. A sajátos környezet megmozgatja a kis Simon fantáziáját. Különösen, amikor elmondja, hogy kapcsolatba került Tomásszal, a szellemfiúval. Az asszonyt nyugtalanítja a dolog, ráadásul saját régi, felkavaró emlékei is előtörnek. Közeleg a megnyitó napja, Laura pedig egyre inkább úgy érzi, hogy veszélyben a családja. 


Gyakorlatilag minden helyszínt és eszközt felvonultatott az Árvaház, amit a történet igényelt: ódon és hatalmas épületet, gyerekeket, furán viselkedő kisfiút, szellemeket, ijesztő öreg gondnokot, lopakodást és médiumot; ám ezek mégsem tudtak úgy működni, hogy most szuperlatívuszokban tudjak beszélni a filmről. Sok volt a töltelékszál, a logikátlanság és helyenként a cselekmény is vontatottan haladt. Túl nagy fordulatokat nem tartogatott a film, a szépen megvalósított, lehangoló zárást például könnyen ki lehetett találni a korábban látott eseményekből. 


Szép a környezet, a karaktereket meg tudták tölteni élettel a színészek és nem az motiválta a készítőket, hogy hektoliternyi vérrel sokkolják a nézőket. Ezek mindenképp a film javára írhatók. Témáját tekintve egyébként az Árvaház több ponton is hasonlít a pár évvel korábbi Másvilágra, csak ebben erősebben jelen van a család és az elfogadás fontossága. 

Értékelés: 7/10

2014. május 13., kedd

Upfronts 2014

Ha az elmúlt éveket nézem, mindig május 13-ra datálódott az upfrontsos bejegyzés, azaz a következő évad újoncainak mustrája. Idén sincs ez másként, úgyhogy nem is szaporítanám tovább a szót. 

NBC

1. Constantine 
Van már egy démonvadászos sorozat a palettán (Supernatural), de ez a sorozat is jónak ígérkezik. Főleg az előzetest látva.

2. Mission Control 
'60-as évek, nem szokványos alapötlet, remek szereplőgárda. Jöhet!

FOX 

1. Hieroglyph 
Ókori Egypitom, mágia, intrika, akció. Érdekesnek tűnik. 
Update: a FOX még premier előtt elkaszálta a sorozatot, úgyhogy eggyel kevesebb nézős sorozattal számolhatunk.

2. Gracepoint
Nem láttam még az angol Broadchurchöt, de a sztori és a szereplők miatt kíváncsi vagyok erre a feldolgozásra.

3. The last man on Earth 
Végre egy eredeti(nek tűnő) ötlet! Naná, hogy érdekel.

ABC 

1. Selfie 
Az idei évadhoz hasonlóan ismét siralmas a szitkomfelhozatal, a Selfie viszont kiemelkedik közülük. Már csak a színészek miatt is. 

Leírás alapján nem nagyon érdekelt, de a promót megnézve aranyos sorozatnak tűnik. Mondjuk azt nem tudom, hogy fog működni sorozatként, egyelőre csak filmként tudom elképzelni...

CBS

A CBS kínálatából semmi sem fogott meg.

CW

Emberi agyakat evő zombi korboncnok, aki a halottak emlékeit is megkapja, így be tud segíteni a rendőrségnek. Elég elvetemült az alapötlet, de látok benne potenciált, hogy ez működhet.

2. The Messengers
A szezon egyetlen apokaliptikus drámája, ami ugyan ígéretesnek tűnik, de igazából csak talonba rakom el, ha a többi sorozatom idő előtt elhalálozna.

És akkor meg is volnánk. :) Ez összesen 9 8 sorozat (ami kevesebb a tavalyinál), de a nagy részük midseasonben kerül bemutatásra. Nem kevés ez a mennyiség, de ha csak a fele megmarad jövőre, akkor az már jó arány. A 2014/15-ös network kínálat egyébként hemzseg az egy kaptafára készült produkcióktól, úgyhogy még ezt a kilencet nyolcat sem volt egyszerű összeválogatni. Talán a kábeles felhozatal jobb lesz.

2014. május 12., hétfő

Upfronts elé: a 2013/14-es évad értékelése

Nem csináltam eddig ilyen bejegyzést, de mivel tavaly elég hosszú lett az upfrontsos poszt bevezetője, úgy gondoltam, idén két bejegyzést írok: egyet az évad összegzéséről, egyet pedig a következő évadban várható újdonságokról. 

A tavalyi évadhoz hasonlóan idén is igyekeztem bepróbálni azokat a sorozatokat, amiket feljegyeztem magamnak. 14 újonc volt tervben, ám időközben változott a lista, mert olyan pilotokat is lecsekkoltam, amikkel májusban nem számoltam. Az egyik ilyen a Sleepy Hollow volt, ami az évad egyik kellemes meglepetése volt számomra. Hetiben sajnos nem tudtam követni, de a nyitórész alapján mindenképp megnézem a folytatást. A Brooklyn Nine-Nine viszont hiába volt az egyik legvárósabb újonc, a pilot nem nyerte el a tetszésemet. Hasonlóképp járt a The Blacklist és az Intelligence is, bár az utóbbiakkal amúgy sem számoltam hosszútávon.

Szitkomfronton sajnos pocsék volt az évad. Amire kíváncsi voltam (The Crazy Ones, About a boy, Mind Games, Mixology), az csalódást okozott, ami pedig tetszett a felhozatalból (We are men, Welcome to the family, Super Clyde, Enlisted), az nagyon hamar kaszát kapott. 

Két történelmi vonatkozású sorozat is szerepelt az újoncok között, ami a pilot után is nézős maradt. Az egyik a Dracula volt, a másik a Reign. Egyik sem nyitott túl erős résszel, de a folytatás már sokkal meggyőzőbbre sikerült. A CW másik újoncát, a The 100-et is dicséret érdemli. Ritka, hogy egy ilyen koncepciójú sorozat megtalálja a közönségét ezen a csatornán.

A kábeles újoncokat nézve már derűsebb a kép. A januárban startoló sorozatok (Helix, True Detective, Black Sails) olyan minőséget produkáltak (különösen az HBO nyomozós karakterdrámája), amire már rég nem volt példa. A színvonal a tavasszal debütált szériáknál is magas volt (From dusk till dawn, Turn, Fargo, Salem), talán csak a Silicon Valley lóg ki a sorból (az is csak azért, mert nem én vagyok a sorozat célközönsége).

Nem mindegyik újoncot mutatták (még) be, de ha a teljes évadot nézem, egyértelműen a kábeles szériák fogtak meg jobban.

2014. május 4., vasárnap

Now you see me - Szemfényvesztők (2013)

A világ legjobb illuzionistáinak egy csapata bankot rabol, de nem is akárhogyan: a mindenkit megtévesztő műsorszámuk végeztével a közönség sorai közé szórják a megszerzett pénzt. Az FBI értetlenül áll az agyafúrt attrakció előtt, nem is sejtve, hogy egy sokkal nagyobb dobásra készülnek a szemfényvesztők. 


Szeretem a bűvészes filmeket és bár az etalon még mindig a Tökéletes trükk, kíváncsi voltam, mi újat tud nyújtani ez a film. Azt kell mondjam, igazán találó magyar címet kapott a Now you see me és ezzel szinte össze is foglaltam a film lényegét. 


Szó se róla, látványos alkotással van dolgunk; mind a trükköket, mind az akciókat elég tisztességesen megcsinálták. A gond itt az arányokkal volt. A mágia és a nyomozás önmagában is érdekes téma és egy jó forgatókönyvvel izgalmas filmeket lehet kihozni belőlük, ami itt nem sikerült. Számos hiányérzet maradt bennem, melyek közül a trükkök túl gyors megfejtése csak az egyik. Egyszerűen nem tudtak "leüllepedni" a bűvészmutatványok, a leleplezésük után már elég kiszámíthatóak voltak a fordulatok. A Hórusz szeme társaságról pedig nem tudtunk meg semmit. 


Ha a nyomozást nézem, még rosszabb a kép. Ezerszer látott klisék egy olyan fordulattal megspékelve, ami teljesen hazavágta az addig felépített, ingatag alkotást. Elég légbőlkapott megoldásnak tűnik, mintha a készítőknek az utolsó pillanatban jutott volna eszébe beletenni. Ugyanis akármelyik jelenetet nézem vissza, egyikből sem tűnik ki, hogy az az illető mozgatja a szálakat. Így pont az a "Jé, tényleg!" érzés veszett el, amivel meg lehetett volna menteni a filmet. 


Az egyetlen pozitívum a casting. Jó volt egy filmben látni a nagy öregeket (Michael Caine, Morgan Freeman) és a fiatal(abb) feltörekvőket (Mark Ruffalo, Woody Harrelson, Jesse Eisenberg, Dave Franco, Isla Fisher), de a forgatókönyv hiányosságait nekik sem sikerült kitölteni. Hiába volt jó az alapötlet, ezzel a kivitelezéssel elpocsékolt időnek érzem a Szemfényvesztőket. 

Értékelés: 4/10